Fabrica de produse chimice din Bocicoiu Mare

Valea Tisei

🇷🇴 În 26 februarie 1868, György Klapka, Bálint Majthényi, frații Hollánder, dr. Dániel Wagner și Nagle Majer, în calitate de fondatori maghiari, și Pcyer ins Hof și Blank Arbenes, în calitate de fondatori elvețieni, au înființat fabrica de sodă și produse chimice în Bocicoiu Mare. În anul 1896 fabrica se numea Prima Fabrică Maghiară de Produse Chimice Klotild.În anul 1892 munceau aici aproape 500 de oameni, iar în anul 1908 peste 700.
Clădirile construite pe platforma fabricii sunt următoarele: fabrică de acid sulfuric, fabrică de sulf, fabrică de sodă, clădirea pentru mașini, fabrică de clor și var, atelier de reparații pentru mașini, clădire de birouri, case, școală, restaurant, spital, hambar. După Primul Război Mondial fabrica rămâne în Cehoslovacia.

🇭🇺 1868 február 26-án Klapka György, Majthényi Bálint, Hollánder testvérek, dr. Wagner Dániel és Nagle Majer, mint magyar alapitók, másrészről Pcyer ins Hof és Blank Arbenes, mint svájci alapitók, létrehozták Nagybocskó határán a szóda és veggyárat, Első Magyar Vegyipari Rt. Lett a cég neve 1896-ban Klotild Első Magyar Vegyipari Rt.-re változott.
1892-ben közel 500, 1908-ban már több mint 700 munkást foglalkoztatott. 
A gyártelepen felépitatt épületek a kovetkezők: kénsavgyár, kéngyár, szódagyár, gépházépület, klór-mészgyár, gépjavitó műnely, iroda épület, lakházak, iskola, vendéglő, kórház, istálló. Az első Világháború végén a gyár Csehszlovákiának marad.

🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 On the 26th of February 1868, a group formed by the Hungarians György Klapka, Bálint Majthényi, the Hollánder brothers, dr. Dániel Wagner and Nagle Majer and the Swiss Pcyer ins Hoff and Blank Arbenes, founded the sod and chemical factory at Bocicoiu Mare. In 1896, the factory had the name of The First Hungarian Factory of Chemical Products Klotild.
In the year 1892, approximately 500 people were working at the factory, the number increasing to 700 by 1908.
The building built on the factory’s platform are the following: the sulphuric acid factory, the sulphur factory, the soda factory, the machines building, the chlorine and chalk factory, the machines repair shop, an office building, houses, a school, a restaurant, a hospital and a barn. At the end of the First World War the factory remains in Czechslovakia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × 2 =